Dzieci w rodzinie z uzależnieniem

Picture of Anna Moskal
Anna Moskal

codependwnt familyNikt z nas prawdopodobnie nie ma wątpliwości, iż w rodzinie, w której jeden z rodziców lub rodzice spożywają alkohol, używają narkotyków, potrzeby ich dzieci nie mogą być w pełni zaspokojone a dzieciom w takich rodzinach bardzo trudno jest spokojnie dorastać. Oczywiście wiele zależy od sposobu oraz częstotliwości używania substancji przez dorosłych: czy jest to używanie okazjonalne, używanie szkodliwe, nadużywanie czy już uzależnienie. Jednak kiedy dla rodzica substancja zaczyna odgrywać istotną rolę w życiu, jego bliscy powoli zaczynają tracić z nim kontakt, aż w końcu wraz z rozwojem uzależnienia staje się osobą nieobecną przede wszystkim emocjonalnie, ale też psychicznie i fizycznie. W takiej rodzinie dzieci, aby przetrwać wykształcają cztery podstawowe role: bohatera rodzinnego, kozła ofiarnego, maskotki i niewidzialnego dziecka.

  • kozioł ofiarny-odwraca uwagę od rzeczywistych trudności rodzinnych, stając się wcieleniem rodzinnych frustracji. Przejawia szereg trudnych zachowań: na przykład: wdaje się w bójki, wchodzi w konflikt z prawem, ucieka z domu, używa substancji psychoaktywnych. W grupie próbuje usilnie zwrócić na siebie uwagę. jest najbardziej przeszkadzającym dzieckiem. Kozłom ofiarnym trudno jest funkcjonować w układach społecznych. Zachowując się w sposób nieakceptowany przez innych, ciągle spotykają się z dezaprobatą.
  • maskotka– odwraca uwagę od rodzinnego problemu, skupia ją na sobie, zgrywając się, przymilając, śmiejąc się, błaznując. Jego rola polega na tym, by ulżyć rodzinie w tragicznej sytuacji, rozweselając ją swoim humorem, śmiechem i żartami. Maskotka nie cofnie się przed niczym, byle tylko rozweselić innych. W życiu społecznym maskotki są duszą towarzystwa, są bardzo lubiane, ale płacą za to wysoką cenę – nikt nie traktuje ich poważnie.
  • bohater rodzinny– bohaterem jest zazwyczaj najstarsze dziecko w rodzinie, chociaż może być różnie. Bohater przejmuje na siebie obowiązki dorosłych i robi wszystko co może, by naprawić istniejącą sytuację i utrzymać rodzinę w normie. Jest nadmiernie odpowiedzialny, troszczy się o młodsze rodzeństwo, zajmuje się całym domem, przestrzega reguł, zawsze kończy zadaną pracę w wyznaczonym terminie, jest bardzo pilne, rzetelne, można na nim polegać. Stara się być perfekcyjny we wszystkim co robi. Bohater żyje w stałym napięciu, stresie, stara się kontrolować każdą sytuację, wpada w panikę w spontanicznych, nie dających się przewidzieć momentach.
  • niewidzialne dziecko – pozostaje z boku rodziny, stara się nie sprawiać najmniejszych kłopotów. Odizolowane od rodziny, żyje we własnym świecie, w poczuciu samotności i krzywdy. Jest to dziecko nie dostrzegane, które nie zwraca na siebie uwagi, o którym nikt nie pamięta. Na zewnątrz jest raczej nieśmiałe i pełne rezerwy. Często ucieka w stan fantazji i marzeń.

Te cztery role noszą nazwę „fałszywych osobowości”. Są one nieświadomą odpowiedzią na zaistniałą w domu sytuację. Dzieci osób uzależnionych są mistrzami w ukrywaniu swoich uczuć i wewnętrznej udręki. Dzieci z domów z uzależnieniem bardzo łatwo przyswajają sobie trzy podstawowe role, które mają za zadanie je chronić: „ nie mów”- o tym co się dzieje w domu , „nie ufaj” – bo nie możesz zaufać nikomu, nawet osobą z twojego najbliższego otoczenia, „nie czuj”- gdyż tych uczuć jest tak wiele i są tak trudne w przeżywaniu, iż mogłyby Cię zabić. ( Bryan E, Robinson J, J. Lyn Rhoden, Pomoc Psychologiczna dla dzieci alkoholików, 2008)

Role te w dzieciństwie pomagają przetrwać jednak w życiu dorosłym tracą na swojej aktualności a wręcz mogą być uciążliwe i bardzo przeszkadzać. Dysfunkcjonalny charakter tych ról staje się coraz bardziej oczywisty ( Bryan E, Robinson J, J. Lyn Rhoden, Pomoc Psychologiczna dla dzieci alkoholików, 2008).

Dorosły bohater rodzinny– stara się być perfekcyjny, zatraca się w pracy, ma trudności z nawiązaniem bliskich relacji z ludźmi.

Dorosły kozioł ofiarny– często przejawia trudności w zachowaniu się, przejawia skłonności niedostosowania społecznego, działa autodestrukcyjnie, często jest nieakceptowany przez innych ludzi.

Dorosłe niewidzialne dziecko– stroni od innych, ma duże trudności z odnalezieniem się wśród ludzi, w towarzystwie.

Dorosłe maskotki- często w grupie przejmują rolę clowna, rzadko są traktowane poważnie.

Dlatego też problem uzależnienia dotyczy całego systemu rodzinnego, nie tylko osoby uzależnionej, czy jej partnerki/ partnera ale także dzieci, które również cierpią. Nadzieję na przełamanie tych destrukcyjnych wzorców dają terapeuci, którzy na co dzień pracują z dziećmi z tego typu doświadczeniami. (Bryan E, Robinson J, J. Lyn Rhoden, Pomoc Psychologiczna dla dzieci alkoholików, 2008).

Opracowanie, Anna Moskal

Bibliografia:

Artykuł w oparciu o książkę : Bryan E, Robinson J, J. Lyn Rhoden, Pomoc Psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, 2008

site logo

telefon : 663390173

anula.moskal@gmail.com

Dlaczego młodych kręci chemia?

„Nastolatki a substancje psychoaktywne – czyli dlaczego młodych ludzi kręci chemia?”Często pewnie zastanawiamy się, co takiego dzieje się w młodym człowieku, iż decyduje się sięgnąć

Read More »

Samoakceptacja

Laboratorium Psychoedukacji “Choć leczenie psychoanalityczne ma prowadzić do samowiedzy, to jednak jego bardziej podstawowym celem jest samoakceptacja. Im bardziej akceptujemy te aspekty Ja, które postrzegane

Read More »

To, czego pragniesz

Pracownia Humani “Większość z nas wie, czego w życiu nie chce. Nie chcemy chorób, bólu, cierpienia, lęku. Nie chcemy biedy, marnej pracy, przytłoczenia, wyczerpania. Nie

Read More »

Empatia

Pracownia Humani “Terminu ,,empatia” nadużywa się do tego stopnia, że jego sens uległ rozmyciu. Nie ma jednak innego słowa, które oznaczałoby odczuwanie wraz z kimś

Read More »

Tylko relacja może zagoić rany

Laboratorium Psychoedukacji „Podczas terapii odkrywamy, że uleczenie może nastąpić tylko poprzez relację. To logiczne – rany, które zadano nam w relacji, tylko relacja może zagoić.

Read More »

 

Konsultacje – mają charakter rozmowy podczas której psychoterapeuta wraz z pacjentem stara się rozpoznać trudność, która sprowadza pacjenta do gabinetu, oraz dobrać najbardziej adekwatną formę pomocy do przedstawionego problemu.

Często odnosimy wrażenie, iż przeżywane przez nas kłopoty są wynikiem bezpośrednio, naszych działań i zewnętrznych okoliczności, jednak zwykle doświadczane przez nas trudności znajdują odbicie w naszym świecie wewnętrznym, w naszej psychice. Podczas konsultacji psychoterapeuta słucha pacjenta, starając się podać swoje rozumienie zgłaszanych trudności. Podczas konsultacji myśli pacjenta, jego emocje, pragnienia, potrzeby stają się istotne i ważne.

Jeśli podczas rozmowy istotnym czynnikiem wydaje się być uzależnienie, terapeuta definiuje je, poprzez diagnozę oraz propozycję dalszej pomocy. Konsultacje trwają zwykle od 2 do 4 spotkań i są wstępem do dalej proponowanej psychoterapii. Kiedy konsultacja ma charakter konsultacji do grupy terapeuta stara się, rozpoznać trudności pacjenta i nadać im interpersonalny charakter. 

Konsultacje pary – mają natomiast na celu, między innymi: sformułowanie wstępnego rozumienia problemu w relacji, ocenę możliwości skorzystania przez daną parę z terapii, oszacowanie ewentualnego ryzyka, jeśli takie występuje, czy też danie parze przestrzeni na przedstawienie swojej historii (historii indywidualnej, historii związku), aby odreagowując emocje partnerzy mogli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcą razem uczestniczyć w terapii i jaki mógłby być jej cel, uwspólniony dla obydwojga partnerów.